'Wij doen het zelf, samen'
Geplaatst op 29 augustus 2022
Mobiel internet voor de consument kwam pas vanaf 2007 van de grond. Dat is 'maar' vijftien jaar geleden. Goede timing is cruciaal voor succes. Tijdens de dot-com crisis in 2000 zijn tal van bedrijven omgevallen die de jaren ervoor hard waren gegroeid. Omgekeerd hebben bedrijven het loodje gelegd die te laat met digitalisering zijn gestart. In 2017, nog maar vijf jaar geleden, zijn we vanuit Royal Floraholland gestart met de eerste ontwikkelingen van Floriday. Op de Trade Fair van dat jaar presenteerden we de eerste contouren van het Floriday-platform. Op dat moment ontwikkelde Floriday vooral functies ten behoeve van kwekers. Eerste onderdelen die live kwamen waren onder meer de catalogus functie om producten in op te voeren en de eerste versie van de foto app om bij deze artikelen ook goede productfoto's te kunnen plaatsen. De participatie in 2019 in Blueroots vormde het startsein voor de ontwikkeling van functies voor kopers. Daarmee groeide Floriday uit tot het tweezijdig platform voor de sierteelt dat het vandaag de dag is.
Keuzemogelijkheden
Het tempo waarin de wereld om ons heen digitaliseert, is hoger dan de meesten van ons dachten. De één haakt daar moeiteloos bij aan, voor anderen is het lastig om afscheid te nemen van de voor hun bedrijf geperfectioneerde dagelijkse gang van zaken. Dat leidde begin vorig jaar tot de nodige weerstand. Een flinke groep kwekers en kopers had het gevoel dat ze Floriday kregen opgedrongen, terwijl het platform in hun ogen nog niet voldeed. Het ging ze te snel en ze wilden zeker niet in een keurslijf worden geperst. Dat was ook niet onze intentie, maar om snelheid te maken, moesten we keuzes maken. We hebben vorig jaar goed geluisterd naar de kritiek en even pas op de plaats gemaakt. Met kwekers en kopers zijn we in gesprek gegaan. Dat hadden we daarvoor vooral gedaan met de voorlopers en te weinig met degenen die nog onderdelen misten om goed te kunnen werken met het platform. Kwekers laten we nu door middel van de routekaart meebeslissen over de volgorde van ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten. Het idee van one size fits all lieten we los en we ontwikkelen functionaliteiten met meer keuzemogelijkheden. Deze aanpak werpt vruchten af. We zien nu kwekers en kopers elkaar overtuigen van het gebruik van Floriday. Gebruikers ervaren in de praktijk dat ze efficiënter kunnen werken en ze zien hun afzetmogelijkheden toenemen. Wekelijks zien we nu meer dan 4400 kwekers en kopers die werken met Floriday voor hun dagelijkse handel.
Lees hier verder
Bron: Royal FloraHolland
Meer nieuws