Stijging toegekende reclamaties bij FloraHolland

Stijging toegekende reclamaties bij FloraHolland

Het verhogen van de betrouwbaarheid van de productinformatie en -foto's is van cruciaal belang voor het goed functioneren van de marktplaats van Royal FloraHolland en voor het verbeteren van de inkoopbeleving van kopers bij het veilen. Dit wordt nóg belangrijker in een wereld die verder digitaliseert en internationaliseert. Daarom is in 2021 het programma Kwaliteit gestart. De afgelopen maanden steeg het aantal reclamaties fors. Royal FloraHolland geeft een update.

In januari steeg het aantal (toegekende) reclamaties op de klok ingekochte partijen fors ten opzichte van 2021. Op de aangevoerde klokpartijen in januari bedroeg het aantal reclamaties ruim 5.400. In januari 2021 betrof dat nog 4.300 reclamaties. Het percentage reclamaties ten opzichte van het aantal aangevoerde partijen bedroeg dit jaar 1,3%, terwijl dat vorig jaar nog 0,9% was. Vooral bij grote kopers reclameren meer. Daarnaast neemt het aantal reclamaties op transacties die via Klokvoorverkoop ingekocht zijn fors toe. Partijen die via Klokvoorverkoop verkocht worden, kunnen vóór verkoop niet gecontroleerd worden. Dit kan de stijging deels verklaren.

Gerichte controles aanvoerders en productgroepen
Naar aanleiding van het gestegen aantal reclamaties, richt Royal FloraHolland zich nóg nadrukkelijker op de aanvoerders en de productgroepen waar regelmatig afwijkingen worden geconstateerd. "Op basis van data worden gerichte controles uitgevoerd. Ook zijn wij met FPC's in overleg over een gerichte aanpak om de betrouwbaarheid van productinformatie en -foto's structureel te verbeteren. Recent is er een actie gestart met de productgroep tulp. We bezochten 20 aanvoerders uit deze productgroep met een lage score op de Quality Index. Regelmatig worden bij hen afwijkingen in productinformatie en -foto's geconstateerd. Sinds ons bezoek is het aantal constateringen gehalveerd."

Enkele aanvoerders nemen regelmatig het risico om onbetrouwbare productinformatie en -foto's aan te leveren, om zo een betere prijs voor hun product te ontvangen. Hiermee verzwakken zij het vertrouwen in de gehele marktplaats, aldus Royal FloraHolland. "Door hen proactief te bezoeken en hen te adviseren over het verbeteren van hun productinformatie en -foto's, kunnen inkopers steeds meer vertrouwen op de door de aanvoerder aangeleverde productinformatie. Het is belangrijk dat inkopers afwijkingen op ontvangen producten blijven melden. Met deze feedback kan een aanvoerder zijn aanvoerinformatie (structureel) verbeteren. Samen werken we aan een steeds betere en betrouwbare marktplaats, waar aanvoerders zich kunnen onderscheiden op kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van productinformatie en -foto's."

Bron: Goedemorgen

Deel artikel