Samenwerken voor extra handen op de veiling

Samenwerken voor extra handen op de veiling

In heel Nederland hebben werkgevers een personeelstekort, dat geldt ook Royal FloraHolland. Op alle locaties staat onder andere daardoor de logistieke performance momenteel onder druk. Naast een wervingscampagne om mensen enthousiast te maken voor een baan als logistiek medewerker bij Royal FloraHolland, zet de veiling ook externe partijen in om extra handen erbij te krijgen: uitzendbureaus en Recruitment Process Outsourcing (RPO).

Op de logistieke locaties hebben ze al jaren een eigen kantoortje: de uitzendbureaus Tempo Team en subpartners. Al meer dan twintig jaar zorgen de uitzendbureaus voor extra personeel in drukke tijden. Zelfs in deze tijd met het grote personeelstekort in veel branches is werven voor hen geen probleem, vertelt Sylvia Vrijhoef, Projectmanager Samenwerking uitzendbureaus van Royal FloraHolland. "Er is veel animo voor het werken in de logistiek, vooral naar vaste functies. Maar Royal FloraHolland en ook uitzendbureaus zien dat mensen behoefte hebben aan nog meer flexibiliteit dan wij kunnen bieden."

"Daardoor sluit het profiel van kandidaten niet altijd aan", vult Sabine Holthuis, recruiter bij Royal FloraHolland aan. "De kandidaat kan bijvoorbeeld niet op de gevraagde starttijd aanwezig zijn vanwege de kinderopvang, openbaar vervoer of schooltijden. Of een kandidaat wil meer uren werken dan wij aanbieden. Of zoekt liefst werk voor de avonduren of weekenduren. Er zijn diverse redenen waardoor het niet altijd passend is bij hetgeen de kandidaat zoekt."

Successen
De uitzendbureaus organiseren naast de standaard campagnes vanuit hun eigen uitzendorganisatie ook thema-evenementen samen met andere bureaus. Sylvia: "We hebben uitingen langs de weg, geven bonussen en zorgen voor instroom met begeleiding voor anderstaligen. Een groot succes is het platform YoungOnes en de studenten werkactie campagne. In Aalsmeer en Rijnsburg kunnen we rekenen op veel interesse van studenten. Daarnaast organiseren we de thema-evenementen in Naaldwijk. Daar komen per evenement circa veertig tot zestig man op af."

Leuke ochtendbaan
Om extra mensen te werven of om op te vallen, is er vanuit Royal Floraholland een wervingscampagne ingezet. Deze zorgt ervoor dat de bloemenveiling goed zichtbaar is via diverse kanalen. Sabine: "Hierdoor melden zich meer kandidaten voor een logistieke bijbaan. Vooral social media werkt goed als wervingskanaal. Via dat kanaal hebben ruim 1000 mensen aangegeven interesse te hebben in een functie bij Royal FloraHolland. Daarnaast benoemen we het referralbeleid onder nieuwe gestarte kandidaten. Supergoed natuurlijk als eigen medewerkers nieuwe mensen aanleveren, dit betekent dat ze het zelf ook naar hun zin hebben bij ons."

Sylvia vult aan: "Het werk in de logistiek is vrij zwaar werk, toch vinden de mensen die bij ons werken of hebben gewerkt, het werk leuk. Ze vinden het leuk vanwege de fijne sfeer en niet te vergeten de geurige bloemen en planten waarmee ze werken. Ik denk dat daarom het animo voor het werk in de sierteelt hoog is."

Bekijk hier de Werken Bij-website van Royal FloraHolland


Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel