'Wat als, is een heel belangrijke vraag '
Geplaatst op 18 maart 2024
In de media verschijnen vaker dan vroeger berichten over netwerkstoringen of lokale uitval van de elektriciteitsvoorziening. Een storing van Instagram of WhatsApp is voor sommige mensen heel vervelend, maar op bedrijfsniveau doorgaans niet meteen schadelijk. De uitval van elektriciteit liet zich vorig jaar voelen toen in de aanloop naar Moederdag Aalsmeer-Zuid rond 7.00 uur getroffen werd door een stroomstoring. Noodgedwongen hebben we toen het veilen opgeschort tot 8.00 uur. Menigeen zal denken, ‘zo’n vaart zal het wel niet lopen’. Toch lijkt het mij raadzaam na te denken wat de gevolgen kunnen zijn van langere storingen op de eigen kritieke bedrijfsprocessen. De ervaring leert dat er altijd dingen fout kunnen gaan, ofwel door technisch falen, een cyberaanval of door een menselijke fout. Dat is helaas onontkoombaar. Vanuit mijn rol als CIO ben ik me daar zeer van bewust. De eerste vraag daarbij is ‘wat heb je zelf in de hand, waar ben je afhankelijk van systemen van derden en welke alternatieven kun je zelf al voorbereiden?’
Noodportaal
Bij de stroomuitval op Aalsmeer-Oost snelden sommige kopers naar het gebouw van Royal FloraHolland aan de overkant omdat daar wel stroom was. Anderen waren voorbereid en maakten gebruik van noodaggregaten. Maak je gebruik van de cloud, dan kun je via een andere pc gewoon doorwerken als je eigen computer crasht. Daarmee minimaliseer je de business-impact als er iets misgaat. Dat geldt niet alleen voor administratieve processen, maar ook voor operationele processen. Als je de eigen klimaatcomputer op de tuin op afstand kunt bedienen, betekent het dat als de beveiliging niet op orde is, buitenstaanders hetzelfde kunnen doen. Lang niet iedere kweker heeft de standaardinstellingen aangepast en maakt gebruik van bijvoorbeeld een sterk wachtwoord. Dit laat zien waar mogelijke kwetsbaarheden zitten.
Lees hier verder
Bron: Royal FloraHolland