Voorspelbaar afleveren dankzij tijdvakken

Voorspelbaar afleveren dankzij tijdvakken

Het logistieke proces van Royal FloraHolland is vanwege het dagverse karakter van de producten uniek in zijn soort. Het is zo bijzonder dat het sinds jaar en dag een populaire toeristische attractie is. Bezoekers uit binnen- en vooral buitenland zijn steevast onder de indruk van de efficiency waarmee de bloemen hun weg vinden naar de koper. Het is een proces dat nergens anders in de wereld op zo’n grote schaal te aanschouwen is, zegt COO Leendert-Jan Plaisier in een blog op de website van Royal FloraHolland.

"Het proces is in de loop van tientallen jaren geoptimaliseerd en geperfectioneerd. Dat is onder meer te danken aan het beschikbaar komen van elektrische trekkers, de standaard stapelwagen en fust en de ontwikkeling van op maat ontwikkelde software voor onze logistiek. En natuurlijk de jarenlange lessen uit de praktijk. Het succes komt mede voort uit de naadloze aansluiting op de logistiek aan kwekers- en koperskant. De nieuwste ontwikkeling in onze logistiek is tijdvaklevering. Dat biedt grote voordelen voor zowel kopers als voor ons.

Toen ik drie jaar gelden startte als COO lag de focus volledig op het zo snel mogelijk afleveren van de producten binnen de door ons voorspelde eindtijd. Zodra de bloemen de koelcel hadden verlaten, was het zaak om ze zo snel mogelijk bij de klant te krijgen. Dit voor alle producten naar alle klanten, zonder onderscheid. Daardoor waren werktijden kort en varieerden die sterk per dag, wat voor medewerkers niet aantrekkelijk bleek toen de arbeidsmarkt krapper werd."

Lees hier de volledige blog

 

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel



Meest gelezen