'Op weg naar duurzamer sierteelttransport'

'Op weg naar duurzamer sierteelttransport'

Ron Verhagen van Verhagen Transport wordt steeds enthousiaster. Zijn recent nieuw aangeschafte 10 vrachtwagencombinaties rijden namelijk op LNG brandstof, ofwel liquified natural gas. LNG wordt momenteel gerekend tot de schoonste én goedkoopste brandstof voor vrachtwagentransport binnen Europa. Afgelopen jaar heeft Verhagen zich intensief verdiept in de verschillende soorten uitstoot van wegtransport en hoe die positief beďnvloed kunnen worden. Hij kwam tot een duidelijke conclusie: "Als transporteur moet je investeren in innovaties om te verduurzamen!"

De forse reductie van de CO2 uitstoot is het resultaat van de combinatie van de brandstof LNG en
een zo lang mogelijke wagencombinatie. "Wij rijden met wagens met een lengte van meer dan 25 meter. Als deze maximaal beladen is, bereiken we een reductie aan CO2 uitstoot per vervoerde bloemenkar van maar liefst 35%!" aldus Verhagen.

Verduurzaming in de sierteeltketen
Verhagen Transport is transporteur voor diverse handelsbedrijven in de sierteeltsector, naar klanten
in Nederland en Duitsland. Zo ook voor Dutch Flower Group (DFG) bedrijven. Verhagen zoekt contact met Marco van Zijverden, CEO van DFG en vertelt hem eerder dit jaar over zijn concrete investering in vergroening van zijn wagenpark. Dutch Flower Group heeft met haar meer dan 30 bedrijven verduurzaming hoog op de agenda staan. "We kijken naar de gehele keten en hoe we per onderdeel kunnen bijdragen aan een beter milieu", laat Van Zijverden weten. "Door wagens van Verhagen Transport te voorzien van een kleurrijke boodschap waarin duidelijk wordt gemaakt dat het hier gaat om een gezamenlijk initiatief om transport in de sierteelt duurzamer te maken, brengen we een duidelijke boodschap: voor de consument, vanuit de exporteur én de transporteur."

Duurzamer en kosten efficiënter
Een van de andere voordelen van de brandstof LNG is dat je met een volle tank een actieradius van 1.000 tot 1500 km kunt bereiken. Daardoor is de brandstof zeer geschikt voor Europees vrachtverkeer. De kosten zijn lager en er is minder geluidsoverlast. Daarbij is voor de transportsector rijden op LNG voordelig door de LNG stimuleringsregeling in Nederland en Duitsland. Verhagen: "Vaak is het zo dat je ontmoedigd wordt door alle investeringen die nodig zijn om het beter te kunnen doen. In dit geval is het een win-win situatie, door de mogelijkheden die de brandstof, belading en de stimuleringsregeling ons bieden. Ik roep dan ook alle transporteurs maar ook handelsbedrijven op er iets mee te doen. Dat kan uiteraard via onze organisatie, maar uiteindelijk gaat het mij om een duurzamere toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen. Dus ik fungeer graag als vraagbaak en verbinder naar de sierteelttransporteurs."

Verhagen is zo positief dat hij inmiddels 15 extra wagens heeft besteld. Deze wagens zijn bovendien
ook al voorbereid op toekomstige biobrandstoffen.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel