Pabo-studenten halen inspiratie op bij WUR

Pabo-studenten halen inspiratie op bij WUR

Woensdag 28 februari kwamen tweedejaars pabo-studenten van Christelijke Hogeschool Ede naar de Wageningen Campus voor het Senior Science Lab. De studenten zijn in drie verschillende thema's gedoken. 'Voedselverspilling', 'Menselijk lichaam en voeding' en 'Biodiversiteit'.

De studenten van het CHE kregen de workshops met de insteek om deze thema's vervolgens ook in de stageklas te kunnen behandelen. Roosmarijn Ernsten (MSc Biology Student) leidde de Biodiversiteitsworkshop, waarbij de studenten actief deelnamen en veel vragen stelden. "Op ons schoolplein hebben we kunstgras, is dat dan ook niet duurzaam, groeit daar helemaal niets?”.

Het hoofddoel van de workshop is om kinderen bekend te maken met biodiversiteit en de natuur. Roosmarijn heeft dezelfde workshop ooit gegeven aan kinderen, waarbij meerdere kinderen aangaven dat ze nog nooit in een bos waren geweest. Schrikken! Dit beeld werd herkend in de stageklassen van de pabo leerlingen en benadrukt nog meer het belang van dit onderwerp.

Afsluitend vroeg Roosmarijn aan de studenten wie bang was voor pissebedden en maande ze naar voren te komen. Na wat tegenstribbelen gingen er 4 studenten voor de klas staan en vertelde Roosmarijn dat ze zelf de liefde voor biodiversiteit heeft ontwikkeld door enthousiaste docenten, niet door docenten die insecten vies vonden. Daarom moedigde ze het groepje aan om actief te participeren en in de aarde te wroeten (met een schepje), terwijl de andere studenten de rol van basisschoolleerlingen op zich namen. Dit zorgde zowel voor hilariteit als voor een moment waar ze over hun initiële angsten heen moesten stappen.

Voedselverspilling stond centraal in de workshop, waar Lisa Molenaar (MSc Biotechnology & MSc Nutrition and Health) en Amée van Haeften (MSc Food Technology) de complexiteit van het probleem belichtten. Samen met de studenten onderzochten ze de oorzaken van voedselverspilling en hoe deze verminderd kan worden. De leerlingen bedachten een lesopzet en pitchten deze in de workshop. Hierbij werd gedacht aan onderwerpen als: 'hoeveel voedsel wordt er weggegooid', 'waarom gebeurt dit?' en 'hoe werken houdbaarheidsdata?'.

Verder werden verschillende stellingen klassikaal behandeld, er ontstond wat discussie bij de stelling "je eet als leerkracht mee met de leerlingen in de pauze". Verschillende meningen kwamen langs:"Bro, nee. Ik moet meer kijken of die kleuters überhaupt al eten" tot "Je kunt een voorbeeld zijn voor de leerlingen". Kinderen weten al meer over afweer en gezondheid door de coronapandemie, maar wat ze vaak niet weten is dat er ook goede bacteriën zijn. Tamara Hoppenbrouwers vertelde over de superhelden in het lichaam en hoe het afweringssysteem werkt.

Er werden veel vragen gesteld, zoals: "Klopt het dat je niet twee keer ziek kunt worden van dezelfde bacterie?" en er werd uitleg gegeven over hoe vaccins werken. En de workshop werd ook interactief gemaakt: "wat kun je doen om je afweersysteem te helpen?". Waarbij de studenten verbaasd reageerden op het feit dat ze ook als volwassene nog baat hebben bij buitenspelen. In aanraking komen met bacteriën blijft op elke leeftijd belangrijk.

Bron: Wageningen U&R

Deel artikel