Directeur blikt terug op 10 jaar bij Desch
Geplaatst op 02 april 2024
Met meer dan dertig jaar ervaring in de plastic sector, trad Jan Willem tien jaar geleden bij Desch in dienst als directeur. Jan Willem’s open en communicatieve aanpak creëert verbinding binnen alle lagen van het bedrijf.
Kun je wat vertellen over de meest opvallende veranderingen die Desch heeft doorgevoerd in de laatste tien jaar?
“Desch was al bezig met duurzaamheid voordat het een breed besproken onderwerp werd. Wij leveren al dertig tot veertig jaar tuinbouwproducten zoals potten en trays gemaakt van gerecycled plastic, maar dit was nooit echt een gespreksonderwerp. Gerecycled plastic had een negatief imago, omdat men toen dacht dat het inferieure kwaliteit was. Zo'n zeven jaar geleden veranderde de perceptie toen klanten op vakbeurzen begonnen te vragen naar producten van gerecycled materiaal. Tot hun verbazing antwoordden wij: alles wat je hier ziet is van gerecycled materiaal, de hele stand. Dit was een wake-upcall voor ons om proactiever te communiceren over onze duurzame productieprocessen.
Daarnaast realiseerden we ons dat er ruimte was voor verbetering in hoe onze producten gerecycled konden worden na gebruik. Dit leidde tot de ontwikkeling van D-TectPlus® en Recover®, innovaties die onze producten via nabij infrarood (NIR) detecteerbaar maken en het recyclingproces verbeteren. Ons doel is het realiseren van een gesloten kringloop, waarbij producten efficiënter gerecycled kunnen worden.”
“Het imago van plastic staat nog steeds onder druk, voornamelijk door zwerfafval en misvattingen rondom downcycling. Zonde want: plastic (is) fantastic! Het is één van de belangrijkste uitvindingen van de laatste vijftig jaar en essentieel voor het huidige welvaartsniveau. Gerecycled plastic biedt, afhankelijk van de toepassing, juist veel mogelijkheden. Onze medewerkers van de fabriek zijn net als chef-koks; zij kunnen met wisselende ingrediënten steeds weer kwalitatieve producten maken. Designed for recycling. Ik denk dat wij als Desch hier heel goed in zijn.”
Wat waren enkele van de grootste uitdagingen waar Desch Plantpak mee te maken kreeg in de afgelopen tien jaar?
"Een van de meest ingrijpende momenten was de corona pandemie, die ons allen trof als een menselijke tragedie. Het verlies van een collega aan het virus markeerde een bijzonder zware periode, waarin de wereld leek stil te staan."
"De pandemie leidde tot een nieuwe werkelijkheid waarin we zagen dat kantoorpersoneel ook kon thuiswerken, terwijl onze operations medewerkers gelukkig de fabrieken en magazijnen draaiende hielden. Tegelijkertijd zagen we een onverwachte toename in vraag naar onze producten door de toegenomen interesse in tuinieren tijdens de lockdown, wat resulteerde in een aanzienlijke stijging van onze productievolumes."
"Een andere uitdaging werd veroorzaakt door de inval van Rusland in Oekraïne, wat leidde tot torenhoge energieprijzen. Dit had een directe impact op de tuinbouwsector en dwong tuinbouwers tot het terugschalen van hun activiteiten, wat een daling in onze volumes veroorzaakte terwijl de kosten voor energie juist stegen."
"In deze turbulente tijden hebben wij ons gericht op het verbeteren van onze interne communicatie door middel van videoboodschappen. Dit was een nieuwe (en noodgedwongen) stap voor ons, maar het bleek een effectieve manier om onze medewerkers op de hoogte en betrokken te houden, tot hun grote tevredenheid."
Desch heeft zijn werkzaamheden en assortiment uitgebreid, waaronder de overname van de twee IPP-fabrieken. Hoe hebben deze strategische keuzes de richting en mogelijkheden van het bedrijf beïnvloed?
"Vóór de overname van IPP was Desch Plantpak voornamelijk gespecialiseerd in thermoforming. Onze internationale groei kreeg een impuls in 2010 door de overname van Epla, waarmee we onze eerste stappen zetten in de spuitgiet sector. Echter, voor het segment spuitgieten hadden we een aanvulling nodig, en daar sloot IPP perfect op aan."
"Deze strategische overname heeft ons in staat gesteld om ons aanbod significant uit te breiden, waardoor we nu (bijna) alles kunnen bieden wat onze klanten wensen. Het heeft onze positie in Oost-Europa versterkt en onderstreept onze ambitie om verder te groeien en een nog grotere en belangrijkere speler in de markt te worden."
Erkend worden als één van de best managed companies en consistent in de top 100 van de maakindustrie staan is een enorme prestatie. Wat denk je dat de sleutelfactoren zijn geweest om deze erkenningen te krijgen?
“Het is altijd een eer om in dit soort lijstjes opgenomen te worden. Vooral als erkenning voor het harde werk van onze 300 medewerkers verspreid over zes fabrieken. Het voelt als een blijk van waardering."
"Ik zet me actief in voor de brancheorganisatie NRK, met de nadruk op het promoten van duurzaam plastic. Ondanks dat dit een uitdaging is door het huidige imago, hebben we bewust voor deze weg gekozen. We geloven in de duurzaamheid van plastic en staan achter onze beslissing, ook al betekent dit dat je af en toe op het podium moet staan."
Hoe is jouw rol veranderd in de afgelopen tien jaar en wat vond je het meest lonend aan het leiden van Desch door deze periode van groei en verandering?
"Toen ik in dienst trad, hadden we drie fabrieken; nu zijn dat er zes. Mijn rol evolueert met de verschillende fasen waarin het bedrijf zich bevindt. Het is nog nooit zo turbulent geweest als de laatste vier, vijf jaar."
"Vóór de pandemie was ik nauwer betrokken bij de dagelijkse operaties van fabrieken in Europa. De introductie van videoboodschappen en online vergaderingen heeft me geleerd dat fysieke aanwezigheid niet altijd noodzakelijk is"
"Het meest lonend vind ik dat we samen de twee moeilijkste jaren van de afgelopen decennia hebben doorstaan. Hoewel ik financieel niet helemaal tevreden ben, ben ik trots op onze collectieve veerkracht. Leiderschap is in zulke tijden cruciaal, met name het non-verbale aspect. Open communicatie en leiderschap zijn voor mij het meest waardevol, inclusief het geven van erkenning en waardering aan het team. De bedrijfscultuur, die voelt als een familie, is voor mij bijzonder lonend."
Kijkend naar de volgende tien jaar, wat denk je dat enkele van de belangrijkste trends zijn die de tuinbouwsector gaan vormgeven, en hoe positioneert Desch zich om deze toekomstige uitdagingen aan te gaan?
“CSR (Corporate Social Responsibility) wordt steeds belangrijker. Het draait niet meer alleen om de kwaliteit en prijs van het product, maar ook om de ecologische footprint. Hoe is het gemaakt? Waar komt het vandaan?”
“Bijvoorbeeld, onze productie in Engeland, waar veel vraag is naar onze producten, verlaagt de voetafdruk aanzienlijk doordat transport en verscheping minimaal zijn door de lokale aanwezigheid. Hierdoor benaderen we de markt nog dichterbij. Uiteindelijk zal de meest duurzame oplossing overwinnen. Wanneer we naar de totale ecologische voetafdruk kijken, ontstaat er een nieuw vergelijkend perspectief.”
“Daarnaast streven we naar innovatie door middel van dunner materiaal, snellere productieprocessen, nieuwe machines, en energie-efficiëntie. Onze ambitie is om de nummer één te worden in Europese tuinbouwtoelevering. Met momenteel zes fabrieken, zijn we zeker niet van plan om hier te stoppen."
Gebaseerd op jouw uitgebreide ervaring, welk advies zou je geven om te floreren in een constant veranderende markt in de tuinbouwsector?
“Ik heb van huis uit een sterke werkethiek meegekregen. Elke dag een beetje beter. De beste resultaten beginnen met inspanning. Hoe harder je werkt, hoe groter de kans is dat je geluk hebt en dat dingen gebeuren in de goede zin van het woord. Wat ik wil meegeven aan de jongere generatie is om niet te snel van plek te veranderen. In het begin moet je af en toe een beetje doorbijten. Dat betekent dat je heus niet 25 jaar ergens in dienst hoeft te blijven, tenzij je het erg naar je zin hebt, maar geef het in ieder geval vier à vijf jaar de tijd.”
“Voor ondernemers betekent dit omgaan met wetgeving. Waar je als ondernemer op dit moment mee te kampen hebt, is dat er vanuit Den Haag en Brussel een tsunami aan wetgeving en regelgeving aankomt. En daarmee dealen is best uitdagend. Zodra je dit geïmplementeerd hebt, dan komt de volgende er alweer aan. Dus leer ermee omgaan."
Tot slot, terugkijkend op je tien jaar bij Desch, waar ben je het meest trots op en waar kijk je het meest naar uit als je naar de toekomst kijkt?
“Ik denk dat we een beter bedrijf zijn dan tien jaar geleden, een bedrijf waar de mensen trotser op zijn. Ik hoor vaak dat het aanvoelt als een familiebedrijf en dat voelt goed. Dat beschouw ik echt als een compliment. En met gepaste trots kan ik zeggen dat ik daar zelf een flinke bijdrage aan heb geleverd door de manier waarop ik de onderneming leid. What you see is what you get. We doen het samen.”
“Ik kijk ernaar uit dat onze industrie zich weer wat herstelt, allereerst de tuinbouw natuurlijk, zodat we meer potten en trays kunnen maken. Ik hoop dat het makkelijker wordt en dat er wat meer ruimte in de business komt.”