Reuzenbol onthuld
Geplaatst op 14 april 2023
Tulip Experience Amsterdam, onderdeel van Bollenbedrijf, W.A.M. Pennings, is een relatief nieuwe attractie in de Bollenstreek waarbij bezoekers eindeloos foto’s kunnen maken tussen 1 miljoen en 700 soorten tulpen en daarbij alles leren over de tulp en het bollenkwekersvak. Bij Tulip Experience Amsterdam helpt de hele familie mee in het bedrijf, kleindochter Sylvia Pennings runt de Tulip Experience met haar ouders Simon Pennings en Hetty. Om deze reden is de Reuzenbol dan ook onthuld door drie generaties: Wim, Simon en Sylvia. De missie van Tulip Experience is het beschermen van de Bollenstreek en haar velden, door de mogelijkheid te bieden om foto’s te maken én de bezoeker te betrekken bij het verhaal van de kweker. Ook bij deze Reuzenbol kunnen volop foto’s of selfies gemaakt worden.
De Reuzenbol is gemaakt door kunstenares Leontine van der Klugt uit Noordwijkerhout, en neemt de kijker mee op een reis door de seizoenen; van het prille voorjaar met de Sneeuwklokjes, via de Narcissen, Hyacinten, Tulpen en andere bolgewassen naar de Pioenen in mei. De Zonnebloemen en Gladiolen staan symbool voor de zomer en Dahlia’s sluiten het jaar in de herfst, waarna de velden weer beplant worden om vervolgens te verdwijnen onder een deken van stro tegen de winterse kou. Op de bol vind je ook het logo van de Provincie Zuid-Holland terug. De provincie heeft een bedrag ter beschikking gesteld, omdat zij het belangrijk vinden dat er respectvol met de gewassen wordt omgegaan, zoals dit bij Tulip Experience gebeurt en omdat zij de Bollenstreek een warm hart toedragen.