Nieuw sorteersysteem voor Dock Services in Aalsmeer
Geplaatst op 10 januari 2024
"Vanaf 1 januari zijn wij gestart met het nieuwe sorteersysteem op een andere locatie, C079. Een volledig gekoelde ruimte. Het systeem biedt veel voordelen", vertelt Michael Denton, manager Dock Services. “De verwerking kan nu in een volledig gekoelde keten plaatsvinden, vanaf het moment van aankomst op een vliegtuigpallet of zeecontainer tot aan het klaarzetten voor de klant. Dit komt de kwaliteit en houdbaarheid van de producten ten goede.”
Snellere doorlooptijd en minder fysieke belasting
“Daarnaast is de fysieke belasting voor de medewerkers minder hoog. Voorheen werd alle handel met de hand uitgesorteerd, wat ergonomisch zwaar was en waardoor ook de doorlooptijd van ons proces soms te lang was, vooral tijdens piekmomenten als Valentijn en Moederdagen. Met het nieuwe systeem kunnen we ruim het dubbele aantal dozen per dag verwerken. Dat is echt een flinke verbetering."
Datagedreven werken levert interessante inzichten op
Een groot voordeel is ook dat er datagedreven gewerkt kan worden, zegt hij. “Voorheen deden we steekproeven op temperatuur en we wogen bijna niet. Nu wordt iedere unieke doos gewogen, gelezen en meten we de temperatuur en de verwerkingssnelheid. Al deze data levert interessante informatie op. Veel klanten sturen met name op kosten, maar weten dat ook kwaliteit van groot belang is. Wat als wij kunnen aantonen dat een bepaalde vervoerder er slechts 10 uur over doet vanaf luchthaven Luik in plaats van 14 uur? En de temperatuur veel lager en constanter weet te houden? Temperatuur is het allerbelangrijkst voor de kwaliteit en het uiteindelijke vaasleven van het product. Deze inzichten kunnen klanten enorm helpen.”
Maatwerk
De machine is speciaal voor Royal FloraHolland ontwikkeld door BEUMER Group, een specialist in logistieke oplossingen voor transport, verpakken en sorteren. Michael: “Niet alleen de machine zelf maar ook de software voor de planning is echt maatwerk. Dat is ook nodig, want bij ons is de diversiteit in zendingen gigantisch: geen klant is hetzelfde. De machine is ontwikkeld op basis van al die verschillende klantbehoeftes en dat is uniek.”
Klaar voor de toekomst
De manager is dan ook blij dat Royal FloraHolland deze investering gedaan heeft. “Als je kijkt naar de aantallen die wij ontvangen, dan was het heel duidelijk dat dit systeem er moest komen. We zijn nu bovendien beter voorbereid op het opvangen van internationale groei in de toekomst.” Op dit moment zijn Michael en zijn team volop aan het testen en voorbereiden, zodat het systeem gebruiksklaar is voor de piek van 2024.
Bron: Royal FloraHolland