'Door tijdvaklevering kan klant beter plannen'
Geplaatst op 22 december 2023
Dankzij tijdvaklevering wordt de handel die kopers aangeleverd krijgen gespreid en is het aflevermoment beter voorspelbaar. Dat biedt kansen voor kopers, legt Diana uit. “Grote klanten met meerdere administratienummers en koperplaten kunnen per koperplaat aangeven wanneer ze de handel willen ontvangen. Ze kunnen daarmee volop variëren. Koperplaten die vroeg moeten vertrekken kunnen ze een ander tijdvak meegeven dan klanten die einde dag pas vertrekken. Met kleinere klanten voer ik weer andere gesprekken. Kopen ze een enkele dag per week in? Of op meerdere dagen, en rijden ze maar op één dag hun gekochte handel weg? Dat geeft weer een andere dynamiek en dat maakt het boeiend.”
Diana beleeft er plezier aan om kopers daarin te helpen. “Ik vind het echt leuk worden als er meerdere koperplaten beschikbaar zijn. Zo kunnen we samen de soms complexe logistieke puzzel leggen, met als doel de onderlinge logistieke processen op elkaar af te stemmen.” Kopers mogen Diana altijd bellen met vragen over tijdvakken. “Juist door met klanten te praten, blijkt dat er vaak veel meer mogelijk is dan ze vooraf dachten. Ze staan vaak niet stil bij de kostenbesparingen die tijdvaklevering oplevert, bijvoorbeeld wat betreft ruimtegebruik en personeelsinzet.”
Hans Zwaan van Gélé Inkoop BV
Gélé Inkoop BV is gevestigd op locatie Rijnsburg en biedt als commissiebedrijf diensten aan voor lijnrijders en klanten die graag zelf willen inkopen, waaronder bloemisten en marktkooplui, vertelt Hans. “Wij regelen bijvoorbeeld een KOA-aansluiting, maar faciliteren ook het verpakkings- en stapelwerk op de karren en zetten alle handel klaar. Het is dus vooral een stukje ontzorgen: wij zorgen ervoor dat de vrachtwagen zo kan wegrijden.”
Voor Hans is het afleveren in tijdvakken een hele verbetering ten opzichte van het oude verdeelproces. Hij maakt gebruik van de tijdvakken vóór 11.00 uur en vóór 12.00 uur. “Sommige klanten willen graag om 11.00 uur kunnen vertrekken richting Duitsland, zodat ze op tijd en voor de files naar Berlijn kunnen rijden. Maar er zijn ook klanten voor wie het niet zoveel uitmaakt, zij komen pas rond 13.00 uur of 13.30 uur en hoeven de handel niet per se eerder te hebben. Het is daarom fijn om met tijdvakken te werken.”
“Het is zeker een verbetering ten opzichte van hoe het eerst was. Ik was aanvankelijk wel kritisch, want toen we in het verleden nog op het einde van de verdeling moesten wachten, kon dat soms best uitlopen. De eindtijd werd dan bijvoorbeeld ingeschat op 11.00 uur, wat dan soms zomaar 11.30 uur of 12.00 uur kon worden. Daar kon je niet goed van op aan. Nu is de levering veel stabieler, weten mijn klanten waar ze aan toe zijn en kunnen ze beter plannen.”
Bron: Royal FloraHolland